Mange unge (og deres forældre) spørger: hvor gammel skal man være for at investere i aktier?
Det korte svar er, at der er regler – men der er også muligheder, selv hvis du er under 18 år.
I denne artikel gennemgår vi, hvad loven siger, hvilke muligheder du har som ung, og hvordan du kan komme i gang.
Vi kommer bl.a. ind på:
- Aldersgrænser for investering
- Muligheder for unge under 18
- Hvordan man kommer i gang
- Tips til unge investorer

Hvor gammel skal man være for at investere?
I Danmark skal du som udgangspunkt være:
👉 18 år for selv at oprette en konto og investere frit
Når du fylder 18:
- Kan du oprette aktiekonto selv
- Kan du handle frit
- Har du fuld kontrol over dine investeringer
Kan man investere som teenager?
Ja – men ikke alene.
Hvis du er under 18 år:
👉 Du kan investere via dine forældre eller værge
Hvordan fungerer det?
Forældre kan:
- Oprette en konto i barnets navn
- Styre investeringerne
- Investere på vegne af barnet
👉 Pengene tilhører barnet
Hvilke muligheder har unge?
Børneopsparing
En populær løsning for børn:
Fordele:
- Skattefri afkast (op til visse grænser)
- Lang tidshorisont
- God start på investering
Depot i barnets navn
Forældre kan oprette et investeringsdepot.
👉 Her kan der investeres i:
- Aktier
- ETF’er
- Fonde
Hvad er bedst at investere i som ung?
Hvis du starter tidligt:
👉 Fokusér på:
- ETF’er
- Globale fonde
- Stabile aktier
Fordele ved at starte tidligt
Tid i markedet
Jo tidligere du starter, jo større effekt har renters rente
Læring
Du får erfaring tidligt
Mindre risiko over tid
Lang tidshorisont = bedre muligheder
Hvad skal man være opmærksom på?
- Investering indebærer risiko
- Start med små beløb
- Undgå hurtige gevinster
- Lær undervejs
Tips til unge investorer
- Tænk langsigtet
- Invester regelmæssigt
- Undgå hype
- Lær om økonomi
Typiske fejl
- At ville blive rig hurtigt
- At tage for høj risiko
- At kopiere andre uden forståelse
- At stoppe efter små tab
Hvornår bør man starte?
👉 Så tidligt som muligt
Selv små beløb kan vokse meget over tid.
FAQ
Kan man investere som 16-årig?
Ja, men kun gennem forældre eller værge.
Hvad sker der når man fylder 18?
Du får fuld kontrol over dine investeringer.
Er det en god idé at starte tidligt?
Ja – det giver en stor fordel over tid.
Hvor meget skal man starte med?
Du kan starte med små beløb.
Hvad er bedst for unge?
ETF’er og langsigtet investering.





